I. KATECHISMUS KATOLICKÉ CÍRKVE
Č.
1406
Ježíš
říká: „Já jsem chléb živý, který sestoupil z nebe. Kdo bude jíst tento
chléb, bude žít navěky (...) Kdo jí mé tělo a pije mou krev, má život věčný
(...), zůstává ve mně a já v něm“ (Jan 6, 51.54.56)
Č.
1407
Eucharistie
je srdce a vrchol života církve, protože zde Kristus přidružuje svou církev a
všechny její údy ke své oběti chvály a díkůvzdání, přinesené jednou provždy na
kříži. Prostřednictvím této oběti vylévá milosti spásy na své Tělo, jímž je
církev.
Č.
1408
Součástí
slavení eucharistie je vždy: hlásání Božího slova, díkůvzdání Bohu Otci za všechna jeho dobrodiní,
především za dar jeho Syna, proměňování chleba a vína a účast na liturgické
hostině prostřednictvím přijímání těla a krve Páně. Tyto prvky tvoří
jediný a týž bohoslužebný úkon.
Č.
1409
Eucharistie
je památka Kristovy velikonoční oběti, tedy díla spásy,
uskutečněného
Kristovým životem, smrtí a vzkříšením, a zpřítomněného liturgickým
úkonem.
Č.
1410
Eucharistickou
obět‘ přináší sám Kristus, nejvyšší a věčný kněz Nové
smlouvy, který jedná skrze službu kněží. A navíc je to sám Kristus, skutečně
přítomný pod způsobami chleba a vína, který je
obětním darem eucharistické oběti.
Č.1411
Předsedat
eucharistii a proměňovat chléb a víno, aby se staly tělem a krví Páně, mohou
jen platně posvěcení kněží.
Č.
1412
Podstatná
znamení eucharistické svátosti jsou: obilný chléb a víno z vinné révy, na
které se svolává požehnání Ducha svatého a nad kterými kněz pronáší slova
proměňování, která vyslovil Ježíš během Poslední večeře: „Toto je mé tělo, které
se za vás vydává (...). Toto je kalich mé krve (...).
Č.
1413
Skrze
proměňování nastává přepodstatnění chleba a vína v tělo a krev Krista. Pod
posvěcenými způsobami chleba a vína je přítomen sám
Kristus, živý a oslavený, opravdu skutečně a podstatně, jeho tělo a krev, s jeho
duší a s jeho božstvím.
Č.1415
Kdo
chce přijmout Krista v eucharistickým přijímání, musí být ve stavu
milosti. Je-li si někdo vědom, že se dopustil smrtelného hříchu, nesmí
přistoupit k přijímání, aniž by předtím nedostal rozhřešení ve svátosti
smíření.
Č.
1417
Církev
vřele doporučuje věřícím, aby přijímali svaté přijímání, kdykoliv se účastní
eucharistické oběti. Ukládá jim to za povinnost alespoň jednou za rok.
Č.
1418
Protože
v oltářní svátosti je přítomen sám Kristus, jsme povinni ji uctívat kultem
adorace. Návštěva Nejsětější svátosti „je důkazem
vděčnosti, znamením lásky a patřičnou uznalostí vůčí Kristu Pánu“.
II. KODEX KANONICKÉHO PRÁVA
Kán.
912 – K svátému
přijímání smí a musí být připuštěn každý
pokřtěný, kterému
v tom právo nezabraňuje.
Kán.
914 – Povinnosti především rodičů a těch,
kdo jsou na jejich místě,
a také
faráře je dbát, aby děti, které dosáhly užívání rozumu, byly náležitě
připraveny a co
nejdříve, po přijetí svátosti smíření, přijaly svaté
přijímání. Farář musí
také dbát, aby ke svatému přijímání nepřistupovaly
děti, které nedosáhly
užívání rozumu nebo které nepovažuje za
dostatečně připravené.
Kán.
915 – K svatému přijímání se
nepřipustí exkomunikování a trestaní
interdiktem po uložení
těchto trestů rozhodnutím nebo po jejích úředním
zjištění. Rovněž se
nepřipustí ti, kdo tvrdošíjně setrvávají ve zjevném
těžkém hříchu.
Kán.
919 - § 1. Kdo hodlá přijmout
eucharistii, zdrží se alespoň po dobu
jedné hodiny
před svatým přijímáním jakéhokoliv pokrmu a napoje,
pouze
s výjimkou vody a léků.
§
3. Staří lidé, nemocní a ti, kdo o ně
pečují, mohou přijmout eucharistii
i tehdy, jestilže něco pojedli během jedné hodiny před svatým
přijímáním.
III. ROZHODNUTÍ
ČESKÉ BISKUPSKÉ KONFERENCE
O CÍRKEVNÍCH PŘIKÁZÁNÍCH,
SVÁTCÍCH A POSTECH
ze dne 4. 7. 2005
Zasvěcené
svátky:
1.
Slavnost Narození Páně – 25. prosince
2.
Slavnost Panny Marie, Matky Boží – 1. ledna
Církev
doporučuje stejně slavit:
1.
Slavnost Zjevení Páně – 6. ledna
2. Slavnost Nanebevsoupení Páně
3. Slavnost
Těla a Krve Páně
4. Slavnost
Panny Marie, Počaté bez poskvrny prvotního hříchu – 8. prosince
5. Slavnost
Nanebevzetí Panny Marie – 15. srpna
6. Slavnost
sv. Josefa – 19. března
7. Slavnost
sv. Petra a Pavla, apoštolů – 29. června
8. Slavnost
sv. Cyrila, mnicha, a Metoděje, biskupa – 5. července
9. Slavnost
sv. Václava, mučedníka – 28. září
10. Slavnost
Všech svatých – 1. listopadu
IV. BOHOSLUŽBY A ADORACE VE ŠTĚPÁNKOVICÍCH
1.
Mše svaté
Uterý – letní čas v 18.00 hod., zimní čas
v 17.00 hod.
Středa
– letní čas v 18.00 hod., zimní čas v 17.00 hod.
(červenec
a srpen: v 7.30 hod.)
Čtvrtek
– letní čas v 18.00 hod., zimní čas v 17.00 hod.
Pátek
– letní čas v 18.00 hod., zimní čas v 17.00 hod.
Sobota
– letní čas v 17.30 hod., zimní čas v 16.30 hod.
(z nedělní
platností)
Neděle
– v 7.30 hod. a v 9.30 hod. (červenec a srpen: v 8.30 hod.)
2.
Adorace před Nejsvětější svátosti
Čtvrtek
– letní čas v 17.15 hod., zimní čas v 16.30 hod.
Neděle
před popeleční středou – od 13. 00 hod. do 14.30 hod.
1.
neděle v říjnu – od 13.00 hod. do 15.00 hod.